Psykologisia näkökulmia
shamanismiin:
- rankka kutsumus vai positiivisen psykologian
työkalu?
Shamaanin tie ei sovi kaikille. Shamanismi
tekniikkana sen sijaan sopii melkein jokaiselle. Shamanismin hienous
onkin juuri siinä, että sitä voi harjoittaa eri näkökulmista
ja eri syvyydellä. Kaikista ei tule vaativan polun läpikäyvää
shamaania, mutta shamanismi voi olla tärkeä osa maailmankuvaa
ja auttaa myös psykologian keinoin itseymmärryksen kasvamisessa
ja elämänhallinnassa.
Shamanistinen elämänhallinta
on parhaimmillaan silloin, kun ihminen löytää elämälleen
syvemmän mielekkyyden ja ymmärtää, että pelkät
nautinnot ja ohimenevät tunteet eivät tuo kestävää
onnellisuutta. Psykologian professori Martin Seligman on summannut viisaasti:
Täyteen elämään tarvitaan luonteen vahvuuksien
ja hyveiden käyttämistä itsekkäitä pyrkimyksiä
suurempiin tarkoituksiin, kuten toisten auttamiseen.
Jos shamanismi kutsuu sinua, on tärkeää
löytää turvallinen tapa harjoittaa sitä. Nykyään
yhä useammilla ihmisillä on masennusta, stressiä ja mielenterveysongelmia.
Shamanistiset tekniikat voivat toimia tukena ja eheyttävinä
tekijöitä elämässä, mutta väärin
sovellettuna ne voivat irrottaa entisestään otetta arkitodellisuudesta
ja itsensä auttamisesta seuraa entistä sekavampi lopputulos.
Shamaanin kutsumus ja koettelemus
Kutsumus shamaaniksi oli ennen monelle
raskas taakka. Shamanistiset näyt saattoivat nousta sairauskohtausten
tai mielen sairauksien kautta. Mutta tärkeä pointti on, että
shamaanin tuli käydä voimakas kamppailu parantuakseen itse
ensin, jotta hän saattoi toimia toisten auttajana. Omassa paranemisprosessissa
tärkeintä on oman mielen eheys, egon kuolema ja itsen uudelleen
rakentaminen vahvaksi ja kokonaiseksi.
Shamaanin vanhan minän kuolema on
kuvattu useissa shamanistissa myyteissä. Niissä shamaani laskeutuu
henkimatkalla aliseen ja hänen ruumiinsa tulee pilkotuksi, luut
murskatuksi ja liha revityksi luista. Lopulta shamaani saa uuden ruumiin,
joka symboloi syntymistä uuteen tehtävään: shamaaniksi
ja yhteisön auttajaksi. Ruumiin lisäksi vanhan mielen, egon
ja itsekkyyden on kuoltava. Shamaanin on noustava omien tarpeidensa
yläpuolelle ja kyettävä auttamaan koko yhteisöä.
Vastaavanlainen kuvaus löytyy Kalevalasta
Lemminkäisen tarinasta. Lemminkäinen on kosimassa Pohjolan
Neitoa Pohjolassa, mutta hän ei läpäise mahtavan tietäjän
Louhen asettamia tehtäviä ja tulee surmattuna sysäistyksi
tuonen mustaan virtaan. Lemminkäisen äiti kokoaa poikansa
ruumiinkappaleet ja liittää ne yhteen mehiläisen medellä.
Lemminkäinen jatkaa seikkailujaan ja voittaa muun muassa lopulta
Sammon itselleen. En osaa sanoa, kuinka tarkkaan tarina kuvaa shamaanin
kuolemaa ja syntymää, vai kuvastaako tarina pohjimmiltaan
viljankasvua; luonnon on syksyllä kuoltava herätäkseen
keväällä mullan alta uuteen kasvuun.
Positiivinen hajoaminen
Entisen minän kuolema ja uuteen minään
syntyminen tunnetaan myös muiden maagikkojen initiatorisissa myyteissä
sekä alkemiassa. Psykologiassa viitteitä samaan asiaan löytyy
esimerkiksi Kazimierz Dabrowskin teoriasta (Theory of Positive
Disintegration – TPI). Teoria kuvaa ihmisen persoonallisuuden
kehityskaarta ja sitä, miten monessa kehitysvaiheessa on olennaista,
että ihmisen psyyken rakenteet pirstaloituvat ja hajoavat tehden
tilaa uuden kehittymiselle.
Dabrowski kertoo, miten ensimmäisellä
kehitystasolla oleva ihminen on jumittunut yhteiskunnan malleihin ja
rakenteisiin ja toimii sosiaalisen hyväksynnän ja paineen
alaisena. Sisäisen kapinan, hajoamisen ja uudelleen kokoamisen
kautta ihminen kykenee kasvamaan ja siirtymään aina uudelle
kehitystasolle ja kohti yhä itsenäisempää, kypsempää
ja ehjempää minää. Kehittyessään ihminen
ei mieti, millainen hänen tulisi olla yhteisön silmissä,
vaan kasvaa todelliseksi täyden potentiaalin itsekseen.
Dabrowskin teoria on elitistinen. Vain
pieni osa ihmisistä on kykenevä kehittymään asteelta
toiselle. Mielen konflikti voi päättyä usealla tavalla.
Ihminen joko kehittyy seuraavalle asteelle, taantuu takaisin edelliselle
asteelle tai jää jumiin hajaantumisen tilaan, josta voi seurata
mielisairaus tai jopa itsemurha. Shamanismia voisi myös kutsua
elitistiseksi, sillä tarvitaan tietynlainen kutsumus, mielenlaatu
ja kehityskelpoisuus, jotta shamaanikokelas voi käydä läpi
mielen sisäiset isot muutokset, vanhan minän kuoleman ja eheytymisen
shamaaniksi.
Shamaanin entisen minän pirstaloituessa
ja uuden minän kasvaessa on ensiarvoisen tärkeää
käsitellä oman psyyken varjot, traumat ja pelot. Samalla astutaan
alueelle, jossa ominpäin työskentely voi olla vaarallista
mielenterveydeltään epävakaalle ihmiselle. Varjojen ja
omien pelkojen käsittely ei ole helppoa. Niiden penkominen voi
nostaa pinnalle asioita, joiden käsittelyyn oma mieli ei riitä.
Jos samalla harjoittaa shamanistisia rummutustekniikoita, joissa tietoisuuden
tila muuttuu, voi yhdistelmä olla mielenterveydelle vaarallinen.
Jos tunnistat itsessäsi pienenkin alttiuden tällaiseen, kannattaa
shamanismia käyttää ongelmanratkaisussa ja mielenterveyden
hoidossa vain hyvin kokeneen shamaanin johdolla.
Mitä sitten, jos shamanismia haluaa
harjoittaa, vaikka oma mieli ei ole täysin tasapainossa? Psyyken
varjojen penkomisen sijaan voi keskittyä positiivisen psykologian
metodeihin ja voimauttavaan shamanismiin.
Shamanismi ja positiivinen psykologia
Positiivinen psykologia on psykologian
termi, joka viittaa tekniikoihin joissa vajavuuksien, heikkouksien ja
oireiden penkomisen rinnalle tuodaan vahvuuksien, voimavarojen ja taitojen
tutkiminen. Ihmisiä rohkaistaan tunnistamaan positiivisia tunteitaan
ja luonteenpiirteitään. Kaiken taustalla on ajatus; kun ihminen
kiinnittää huomionsa positiivisiin asioihin, ne vahvistuvat.
Energia virtaa sinne, mihin huomio on suunnattu.
Shamanistillä matkoilla ja harjoituksia
tehdessä tämän voi ottaa lähtökohdaksi. Huomio
kiinnitetään onnistumisiin, edistymiseen ja voimavaroihin.
Kysymykset asetellaan niin, että vastaus tulee positiivisessa ja
vahvistavassa muodossa. Esimerkiksi: Mitä taitojani voisin
käyttää elämässäni paremmin hyödyksi,
jotta urani ja työni muuttuisi mielekkäämmäksi?
on parempi kysymyksen asettelutapa, kuin: Mitkä ovat nykyisen
työni ongelmakohtia ja miksi epäonnistun tehtävissäni?
Omassa elämässä voi tietoisesti
ryhtyä vaalimaan hyveitä. Positiivisen psykologian parissa
hyveiksi on listattu usein: rohkeus, oikeudenmukaisuus,
kohtuullisuus, rakkaus, viisaus ja transsendenssi (mm. uskonnollisuus,
toiveikkuus, kiitollisuus, huumorintaju ja kauneudentaju). Hyveistä
voi tehdä listan, johon sanat kirjataan siinä järjestyksessä,
kun ne kokee itsessään toteutuvan. Sen jälkeen voi miettiä,
mitä hyvettä haluaisi vahvistaa ja pyrkiä elämään
tätä todeksi arjessa sanoin ja teoin.
Filosofian professori Jennifer Radden suosittelee
psykiatreille hyveiden ja luonteen vahvuuksien vaalimista itsessään.
Raddenin mielestä psykiatri käyttää koko persoonaansa
työvälineenä hoitosuhteessa potilaan kanssa. Tällöin
persoonan kehittäminen takaa hoidon onnistumisen. Raddenin ajatus
on hyvä ja suoraan siirrettävissä shamanismiin. Shamaanin
tulisi vaalia itsessään niitä luonteen vahvuuksia, jotka
tekevät hänen persoonastaan yhteisöä voimistavan.
"Hyve-etiikan mukaisia luonteen
vahvuuksia ovat: hyväntahtoisuus, rehellisyys, kunnioitus, ystävällisyys,
oikeudenmukaisuus, myötätunto, käytännöllinen
viisaus, rohkeus, maltillisuus, rehellisyys ja itsekorostuksen välttäminen.
Raddenin mukaan psykiatri tarvitsee lisäksi erityisesti luotettavuutta,
luottamuksellisuuden kunnioittamista, myötätuntoa, nöyryyttä,
sydämellisyyttä, lämpöä, herkkyyttä, sitkeyttä,
huolenpitokykyä ja käytännöllistä viisautta."
Positiivisessa psykologiassa riittää
osa-alueita, jotka tukevat shamanismin harjoittajan elämänhallintaa.
Osa-alueet voivat olla esimerkiksi seuraavanlaiset: ympäristön
hallinta, henkilökohtainen kasvu, elämän tarkoitus, autonomia,
itsensä hyväksyminen ja positiiviset suhteet.
Päiväkirja auttaa itsekehityksessä
Kaikessa shamanistisessa työskentelyssä
erittäin tärkeää on asioiden kirjaaminen ylös.
Muisti tekee helposti tepposet, mutta muistikirjaan kirjatut kokemukset
ja työskentelyt ovat aina palautettavissa mieleen kirjan sivuilta.
Kun shamanistisia tekniikoita käyttää positiivisen psykologian
hengessä onnellisuuden vahvistamiseen, kirjataan päiväkirjaan
ensin niitä asioita, jotka ovat omassa elämässä,
itsessä ja henkisessä kasvussa positiivisia.
Positiivisen kautta tarkastelu ei tarkoita
sitä, että kaikki negatiiviset asiat jätettäisiin
täysin huomiotta. Seuraavaksi kirjataan ylös ne negatiiviset
ajatusmallit ja uskomukset, jotka tuntuvat romuttavan positiivisia ajatuksia
ja vetävän mielen mustaksi. Lopputulemana asioiden kirjaamisen
ja tiedostamisen pitäisi edistää työskentelyä,
jossa ihminen pystyy hylkäämään kuluttavat negatiiviset
ajatusmallinsa ja edistämään positiivisesti voimauttavia
ajatuksiaan. Monilla ihmisillä on taipumus takertua negatiivisiin
tapahtumiin ja jättää positiiviset huomiotta. Pohdi tekniikoita,
joilla voit kääntää huomion positiiviseen; mieti
illalla mitä asioita teit päivän aikana hyvin.
Ajan kuluessa huomaat, että positiivisuus
luo toivoa. Toivoa vaalivat tavat edistävät ihmisen kykyä
voittaa haasteita ja selvitä vastoinkäymisistä. Onnellisuuden
vahvistaminen ja omien hyveiden vaaliminen on taatusti turvallinen näkökulma
shamanismiin. Se sopii sellaisille ihmisille, jotka haluavat käyttää
shamanismia apuna elämänhallinnassa, mutta eivät tunne
syvää kutsumusta astua shamanismin syviin syövereihin
ja sen varjopuolten koluamiseen. Kaikista meistä ei tule shamaaneita,
mutta jokainen voi käyttää shamanistisia tekniikoita
elämänhallintaan.
Thuleia
Lähteet:
Terveyskirjasto
Poliklinikka-verkkopalvelu
Dabrowski, K. (1964). Positive Disintegration
Dabrowski, K. (1967). Personality Shaping Though Positive Disintegration
Huom! Sivuston tekstit ja kuvat ovat
tekijänoikeuslain alaisia. Ilman lupaa kopioiminen on kielletty.
Lyhyitä lainauksia tehdessä on kohteliasta mainita lähteenä
sivuston nimi.
|